Jak wybrać „swój” bank?

Tak, swój, bo tak się składa, że my, Polacy, jesteśmy sentymentalni i łatwo przywykamy. Zazwyczaj bank, w którym otworzymy rachunek osobisty, szczególnie ten pierwszy, gdy dopiero zaczynamy zarabiać pieniądze, pozostaje naszym bankiem na wiele, wiele lat. To, dlatego wybór banku, w którym założymy rachunek osobisty, jest bardzo istotny. Jak wybrać dobrze i na co zwracać uwagę?

Koszty i jeszcze raz koszty

To straszne, ale naprawdę banki potrafią zawołać od nas niemałe pieniądze tylko za to, że trzymają nasze pieniądze. To niedopuszczalne i szukajmy kont, za które nie zapłacimy, choć może to wymagać spełnienia kilku warunków. Ważne, aby były one proste: jeden czy dwa przelewy w miesiącu, czy wykonanie płatności kartą raz, czy dwa. Ważne, aby poznać te zasady i by, były na tyle proste, abyśmy wykonywali określone operacje odruchowo. Bezpłatna powinna być nie tylko obsługa konta, ale i karta płatnicza. Zwykle bywa to powiązane z ilością transakcji, którą trzeba wykonać za pomocą karty. Jeśli regularnie jej używasz to nie problem, ale gdy wolisz posługiwać się gotówką, dokładnie przeczytaj, jaką liczbę transakcji musisz nią wykonać lub na jaką muszą opiewać kwotę.

Prosty regulamin

Właśnie, to kolejny problem. Bankowcy kochają specyficzny, sformalizowany język, słowniczki umieszczane na końcu regulaminów i wiele innych zawiłości, które sprawiają, że teoretycznie prosty tekst zamienia się w bełkot nie do przeczytania. Sprawdzaj, czy regulaminy są krótkie, konkretne i czy bank pofatygował się, aby na przykład stworzyć blog, w którym nieco rozjaśnia poszczególne problemy.

Równie prosta strona

Nie ma co ukrywać, czasy, gdy bywaliśmy w banku, choćby po to, by zrealizować przelewy czy opłacić rachunki odchodzą do lamusa. Dziś najważniejsza jest prostota transakcji internetowych, także tych, które wykonujemy za pomocą aplikacji. Tylko ważne jest, aby serwis był czytelny, intuicyjny i pozwalał na indywidualne ustawienie kolejnych opcji. Podobnie płynnie powinna działać aplikacja w smartfonie. Zanim zdecydujesz o wyborze banku, posprawdzaj opinie innych użytkowników.

Dostępność do banku i bankomatów

To, że z obsługi twarzą w twarz korzystamy rzadko, nie oznacza, że warto pozbawiać się takiej możliwości. W końcu czasem chcemy spotkać się i porozmawiać o dodatkowych produktach, kredycie czy skorzystać z konsultacji. Warto, by bank miał siedzibę stacjonarną w naszej okolicy. Koniecznością jest natomiast całodobowy dostęp do infolinii z pomocą techniczną. Równie istotna jest liczna sieć bankomatów i to bezpłatnych. Gotówka nie wyszła z obiegu i nie zapominajmy, że za niektóre zakupy czy usługi, zapłacimy tylko fizycznym pieniądzem.

Fachowe porady i wskazówki z dziedziny finansów oraz inwestycji dostępne są także na stronie https://www.artbiznes.pl.

Opcje dla oszczędzających

Nasz bank powinien dbać o to, aby ułatwiać nam życie i zachęcać nas do oszczędzania. Warto, by miał opcje przyzwoicie oprocentowanego konta oszczędnościowego, możliwość odkładania pieniędzy przez zaokrąglanie końcówek transakcji wykonywanych za pomocą karty. Byłoby także miło, aby nagradzał swoich klientów, nawiązując współpracę ze sklepami czy firmami, które zaoferują nam dodatkowe zniżki na zakupy.

Dodatkowe usługi

Bank ułatwia nam dziś dostęp do usług związanych choćby z korzystaniem z pomocy rządowej czy programów socjalnych i oferuje dostęp do profilu zaufanego. Tylko nie powinien na tym poprzestawać i warto, by oferował także dostęp do walutowego konta, kantoru wymiany walut czy zniżek na ubezpieczenia. Czasami atrakcyjne bywa dobranie karty kredytowej w naszym banku, bo często jej posiadanie wiąże się z kolejnymi przywilejami: ubezpieczeniem bagażu, dostępem do usług konsjerża, czy udogodnieniami dla kierowców.